Sådan tjener du penge på at blogge for virksomheder

Jeg har lige rejst med Oslobåden til Norge på skiferie, og i den forbindelse har jeg et samarbejde med DFDS Seaways. Da Hans-Kristian og jeg aftalte, at vi ville tage Oslobåden, skrev jeg til dem for at høre, om de var interesseret i et samarbejde. Jeg foreslog, at jeg kunne levere en artikel til deres hjemmeside, og det var de heldigvis interesseret i.

Hvorfor blogge for virksomheder?

Mange virksomheder er interesseret i at få materiale til deres hjemmesider, men i stedet for selv at lave det, betaler de andre for at skrive indhold til dem. Det giver troværdighed at få almindelige mennesker til at dele deres historier, og derfor er du værdifuld som blogger. Du har allerede en god erfaring med at blogge og kommunikere med dine læsere, og denne erfaring kan du altså bruge til at lave indhold til forskellige virksomheder, som de så kan bruge på deres hjemmesider.

Drømmer du også om at tjene penge på at blogge for virksomheder, men ved du ikke rigtig, hvordan du skal komme i gang, så læs med her, hvor jeg deler mine tips med dig:

Find dine kompetenceområder

Et af mine kompetenceområder er at rejse. Jeg har altid rejst en masse, jeg har boet i udlandet i tre år, og jeg er vant til at skrive om at rejse i forbindelse med min blog. Jeg har blandt andet også skrevet en storbyguide om Stockholm til Travelmarket.dk.

For at finde dine kompetenceområder kan du kigge på, hvad du kan lide at skrive om, og hvilke blogindlæg, der føles lette, overskuelige og naturlige at skrive for dig. Hvad er du god til?

Start med kun at vælge et par enkelte kompetenceområder, og fokuser så på at lave samarbejde med virksomheder inden for disse områder. På den måde kan du bedre vise virksomhederne, at du er ekspert på lige netop disse områder.

Opbyg et portfolio

Når du har fundet ud af, hvad dine kompetenceområder er, skal du vise, at du kan finde ud af at skrive om disse emner. Lav nogle gode og gennemarbejdet indlæg på din blog inden for dine udvalgte områder, så du har noget materiale at vise frem. Så snart du har lavet dine første samarbejder, er det oplagt også at vise dem til nye potentielle samarbejdspartnere.

Henvend dig til relevante virksomheder

Du har nu lavet noget godt materiale inden for nogle bestemte områder, som du kan vise frem, og det er blevet tid til at tage fat i de relevante virksomheder. Men hvordan gør du så det?
– Undersøg, hvilke virksomheder, der allerede deler artikler på deres hjemmeside. Hvis de allerede indgår aftaler med andre, er der jo chance for, at de siger ja igen.
– Skriv til relevante virksomheder (udvælg ud fra dine kompetenceområder).
– Fortæl, hvad de kan forvente, og hvorfor de skal takke ja (vis dit arbejde).

Leverer varen

Når først du har fået en aftale i hus, er det vigtigt, at du leverer varen. Sørg for at overholde aftalen og lav en god og gennemarbejdet artikel. Sørg for, at den er på minimum 300 ord gerne flere, med mindre andet er aftalt, og sørg også gerne for, at den er SEO-optimeret. Giv gerne lidt udover det aftalte, det kan f.eks. være, at du også kan skrive lidt om det på dine egne sociale medier eller f.eks. lave en video, som virksomheden også kan bruge, hvis de har lyst.

Promover dig selv

Sørg for at vise omverdenen, hvilket stykke arbejde, du har lavet. Du skal huske at promovere dig selv, hvis du gerne vil fortsætte med at blogge for virksomheder. Det værste du kan gøre, er at læne dig tilbage og forvente at tilbuddene tikker ind. Du skal selv være opsøgende og promovere dig selv over for potentielle samarbejdspartnere.

Rigtig meget held og lykke med at kaste dig ud i at blogge for virksomheder, forvent at få nej nogle gange, men giv ikke op 🙂

signatur
DEL:

10 Comments

  1. 13. februar 2018 / 20:03

    En super god guide, og synes det er skønt du “gider” give lidt ekstra i form af antal ord og SEO fokus.

    Dejligt du deler artikler som denne, så vi andre kan se det ikke bare er million tilbud der tigger ind hele tiden.

    • Katrine
      19. februar 2018 / 21:11

      Hej Tes. Tak for din kommentar 🙂 Jeg er rigtig glad for, at du synes indlægget er brugbart. Og du har ret, tilbudene tikker ikke bare ind, det kræver arbejde 🙂

  2. Hanne
    5. februar 2018 / 11:15

    Hej Katrine.
    Tak for en brugbar artikel.
    Tør man spørge, hvad en cirka pris er for sådan en artikel? Altså hvad tager du for at skrive den?
    Findes der mere eller mindre faste takser for den slags, eller varierer det afhængig af, hvem du skriver for, og hvad I aftaler?
    Kan det også tænkes, du skriver om din sejltur til Norge på din blog, og så får du også et honorar for det?
    På forhånd tak for dit svar:-).
    Bh Hanne

    • Katrine
      6. februar 2018 / 09:33

      Hej Hanne. Tak for din kommentar – jeg er glad for, at du fandt guiden brugbar 🙂
      Det er forskelligt, hvad jeg tager for det. Det afhænger af omfanget af opgaven, og hvor lang tid, jeg skal bruge på det. Du kan med fordel tjekke journalistforbundets anbefalinger. De skriver blandt andet dette på deres hjemmeside:
      “Ved udgivelse i ét medie, trykt eller digitalt (idet digitalt forstås som internet og/eller intranet), er den anbefalede timetakst fra 1. april 2017 mindst 857 kroner.”
      Hvis virksomheden er interesseret i det, kan du sagtens aftale både at lave noget på deres hjemmeside og på din egen blog. I min aftale med Oslobåden har jeg kun aftalt at skrive et indlæg til deres hjemmeside.
      Held og lykke med det 🙂
      Bh Katrine

  3. 15. januar 2018 / 10:03

    Sikke et fint og meget brugbart indlæg om det at skrive artikler for andre sider en sin egen. Jeg har været freelance rejseskribent siden oktober, så det er altid rart at få lidt ekstra inspiration til, hvordan man kan finde flere projekter at arbejde på (:

    • Katrine
      21. januar 2018 / 13:51

      Hej Camilla. Jeg er rigtig glad for, at du kan bruge indlægget 🙂 Hvor spændende, at du er freelance-rejseskribent. Jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke med det, og håber, at du får en masse fede opgaver her i 2018 🙂

  4. 14. januar 2018 / 22:34

    Rigtig godt indlæg ????????
    Jeg kunne godt tænke mig , at en blogger skrev om mine produkter på hendes blog – Med henblik på SEO og et link til min shop.
    Har du et råd til, hvordan jeg finder en god blogger , der kan give min side noget link værdi?
    Vh Anja

    • Katrine
      21. januar 2018 / 11:00

      Hej Anja. Jeg er glad for, at du kunne lide indlægget 🙂 Jeg har et blognetværk med mere end 50 bloggere, så send mig gerne en mail på lundkatrine@live.dk, hvis vi skal prøve at finde ud af noget. Ellers vil jeg råde dig til at kigge rundt på forskellige blogs inden for din målgruppe, og finde en blogger, som du synes, der passer godt til dit brand. Herudover vil jeg anbefale, at du tilbyder penge til bloggeren, da man som blogger skal betale skat af de produkter, man modtager.

  5. Stella
    14. januar 2018 / 11:23

    Hej Kathrine

    Jeg skal lige være med i det artikel skrivning. Hvad menes der med det? Skriver du om jeres oplevelse af turen som kommer på deres hjemmeside som et testimonial eller hvad er det for en slags artikel? Kan du henvise til et eksempel?

    • Katrine
      14. januar 2018 / 15:10

      Hej Stella. Jeg skriver en rejseartikel til dem om turen med fokus på at sejle med familien på skiferie. Men det kan jo være alt mellem himmel jord, hvis du f.eks. skriver om mad, kan det også være, du kan dele en opskrift på en hjemmeside. Kun fantasien sætter grænser. Til travelmarket lavede jeg en rejseguide til Stockholm – du finder linket i starten af artiklen. Håber, det giver mere mening nu 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *