10 tips til skiferien i Norge med en 1-årig


Hans-Kristian, William, jeg og mine forældre har lige været på en hyggelig skiferie i Trysil i Norge. William fyldte 13 måneder, da vi var afsted, og her giver jeg mine bedste tips til, hvordan du får en god skiferie, når du har en 1-årig med 🙂

1. Rejs med Oslobåden

Vi havde stor succes med at rejse med Oslobåden, der gav os en god start og afslutning på ferien. For os var det meget mere afslappende og hyggeligt end en 10 timers køretur i bil med William, der ikke er specielt begejstret for at sidde i autostolen ret længe ad gangen.

2. Handl ind hjemmefra

Norge er et dyrt sted at handle, så det kan være en fordel at handle ind hjemmefra. Det er især en god idé at medbringe øl og vin, men husk at tjekke, hvor meget du må have med. Vi havde også en del madvarer og bleer med, som viste sig godt at kunne betale sig rent økonomisk.

3. Husk en kælk

William var for lille til at stå på ski, men han elskede at blive trukket rundt på kælken 🙂 Udover, at han havde det sjovt, så var det også en nem måde at transportere ham på i sneen. Sørg for at vælge en kælk, der passer til barnets alder.

4. Tag “barnepiger” med

Vi havde mine forældre med på skiferien, hvilket var rigtig hyggeligt, og samtidig var det dejligt at have nogle ekstra hænder til at passe William. På den måde kunne vi skiftes til at løbe på ski, og det gav også mulighed for, at Hans-Kristian og jeg kunne køre bare os to sammen, hvilket var virkelig fedt.

5. Bo tæt ved liften

Det er et stort plus at bo tæt ved liften og pisterne, så du kan spare tid på transporten frem og tilbage. Hvis I hurtigt kan komme til og fra skiområdet, er det meget nememre at skiftes til at passe den lille, så alle kan nå ud og løbe på ski.

6. Pas på kulden

Vær opmærksom på, at små børn ikke må være ude i for mange minusgrader. Ifølge netsundhedsplejersken.dk må børn under to år ikke sove i koldere temperaturer end minus 10 grader, da de ikke kan mærke og reagere på om de fryser. Små børn kan godt være ude og lege i sneen, men husk at holde øje med, om de kan holde varmen.

7. Lav indendørsaktiviteter

Det kan blive rigtig koldt i Norge, og det kan derfor være bedst at blive indenfor, hvor det er varmt. Det er derfor en god idé at undersøge, hvad der er af indendørsaktiviteter i området. Da vi var i Trysil, var vi f.eks. en tur i spa, og William nød at plaske rundt i det varme vand.

8. Hytte vs. hotel

Vi valgte at bo i en hytte sammen alle fem, hvilket var rigtig hyggeligt. Samtidig føltes det som et hjem, hvor der var plads til at vi kunne sidde i både sofaerne og ved spisebordet, og det var dejligt, at der var plads til, at William kunne piske rundt. Herudover var det et stort plus, at vi selv kunne lave mad og vaske tøj. Det gode ved at bo på hotel er, at I bliver vartet mere op, og på mange hoteller i skiområderne er der også mulighed for afterski, at gå i pool og lave andre former for aktiviteter.

9. Dobbelt op på vintertøj

Jeg vil anbefale, at I tager to sæt vintertøj med til krudtuglen. Hvis det ene sæt bliver vådt, er det rart, at der er noget at skifte med, mens det andet sæt tørrer. Vi havde stor glæde af at give William en tyk ulddragt på indenunder flyverdragten, så han kunne holde varmen, når han sad stille på kælken. På længere strækninger fik han også et tæppe over sig, men hvor meget de skal pakkes ind, afhænger selvfølgelig af, hvor koldt det er.

10. Det er ikke, som det plejer

Vær klar over, at en skiferie med en 1-årig højst sandsynlig ikke bliver, som de skiferier I plejer at tage på. De små kan ikke være ude så længe ad gangen, og I må som voksne skiftes til at løbe på ski og til at babysitte. Når det er sagt, så kan det sagtens lade sig gøre at tage på skiferie med små børn, og jeg vil hellere løbe mindre på ski end slet ikke at løbe på ski. Husk også, at der ofte sker uventede ting, når I rejser med børn. William blev f.eks. syg, da vi var i Trysil, og derfor valgte vi at tage hjem en dag før planlagt.

Har du været på skiferie med små børn?

Lækre og funktionelle tasker – min nye clutch og computertaske

Jeg har forelsket mig i det engelske mærke, Knomo, der laver pæne og praktiske tasker, der er funktionelle og i et smukt design. På Black Friday købte jeg en clutch designet af Elektronista, Christiane Vejlø, i samarbejde med Knomo, og nu har jeg så også anskaffet mig en fix computertaske fra brandet.

Funktionel og meget pæn clutch

Clutchen er designet til kvinder på farten, og der er både plads til tablet, mobil, dankort og lidt makeup. Med i tasken medfølger også en powerbank, så du nemt kan lade op på vejen, og endnu en smart funktion er, at du kan lyne tasken op i begge sider, så du hurtigt kan få et overblik over indholdet og finde det, du leder efter. Tasken har masser af praktiske lommer, og så er jeg vild med, at den lukker via en magnetknap.
Kan købes her >

Computertaske i flot design

Er du også træt af de store, klodsede computertasker, der har et maskulint udtryk, så skal du helt sikkert tjekke udvalget hos Knomo ud. Jeg er rigtig glad for min nye computertaske, der passer til en 14″ bærbar. Den har praktiske lommer både indvendigt og udvendigt, og så har den et flot og klassisk look. Jeg er vild med, at den pifter mit outfit op, som en lækker håndtaske, men samtidig er praktisk som en computertaske.
Kan købes her >

Hvad synes du om taskerne fra Knomo? 🙂

Velkommen til 2018 – planer og ønsker for det nye år

Vi sagde pænt farvel til 2017 og bød 2018 velkommen med en hyggelig nytårsaften med familien. Vi var sammen med både mine og Hans-Kristians forældre samt min farmor, og det var en stille og rolig aften, hvor vi fik en lækker tre-retters middag fra Harmonien i Rødvig.

Velkommen til 2018

2018 er startet godt. 1. januar gik vi nytårsmarch i Bøgeskoven, og i går svømmede jeg en km., og jeg har generelt overholdt mit løfte til mig selv om at være sund i januar.

I dag startede jeg på mit nye arbejde som E-handelskoordinator hos SKI, og jeg blev budt godt velkommen med morgenmad 🙂 Jeg havde jo hilst på mange af dem, da jeg var med til juleafslutningen derinde, så det gjorde, at jeg ikke var nervøs, men bare glædede mig 🙂 Og heldigvis gik det supergodt, og jeg ser virkelig frem til at komme i gang med de nye udfordringer og arbejdsopgaver.

Planer og ønsker for det nye år

Udover en sund januar, er mit mål for 2018 at gøre ting, der gør mig glad, så jeg er den bedste udgave af mig selv. Det betyder blandt andet, at jeg skal svømme mindst en gang om ugen, blogge om det, jeg har lyst til og tænke mindre over statistikker og læsertal.

I forhold til bloggen drømmer jeg også om at deltage på mindst et månedligt blogevent og lave mit første online kursus. Men det vigtigste er, at det skal være sjovt at blogge.

Vi har allerede en del ting planlagt for første kvartal af 2018, blandt andet en skiferie i Trysil i Norge, flytning til Malmø samt påskeferie i Krakow. Jeg glæder mig til, hvad året ellers har at byde på, men er sikker på, at det skal nok blive et fantastisk 2018.

Hvad har du af drømme for året?

10 tips til at være sund i en måned


Så blev det den 1. januar, og for manges vedkommende betyder det en ny start. Og selvom det er lidt af en kliché, så starter jeg også på en sund start i dag ovenpå en december måned, hvor jeg har spist al for meget usund mad. Jeg har til tider været helt dårlig af al den julemad og sukker, så jeg dedikerer derfor januar til sund kost og motion.

Hvis du også har lyst til at være sund i en måned, så har jeg samlet 10 tips her som inspiration:

1. Væk med alle de usunde sager

Tøm skuffer og skabe for resterne fra julen, ud med de søde sager, så fristelserne ikke er inde for rækkevidde. Hvis du ligesom jeg ikke har lyst til at smide mad ud, kan du evt. give det væk.

2. Køb sunde ting, du elsker

I stedet for usunde sager, skal du fylde køkkenskabene op med sunde snacks, som du elsker. Elsker du f.eks. gulerødder, æbler, nødder eller mørk chokolade, så sørg for at have disse sager i hjemmet, så du har lidt lækkert, når du får craving efter de usunde.

3. Dyrk motion

Det bliver nemmere at spise sundere, når du dyrker motion. Det behøver ikke at være flere timer om dagen, men en gåtur en gang imellem, og at tage trapperne i stedet for elevatoren er et godt sted at starte. Jeg har selv sat mig det mål, at jeg skal svømme 1 km. en gang om ugen.

4. Vær realistisk

En hel måned uden noget usundt kan godt være ret urealistisk, så lav klare aftaler med dig selv om, hvornår du må synde, og sørg for at sætte realistiske mål. Hvis du f.eks. skal til fødselsdag, så sig til dig selv, at det er okay, at du tager et lille stykke kage den dag.

5. Forkæl dig selv

Januar er en kold og mørk måned, og derfor kan du sikkert godt føle, at du fortjener lidt lækkert at hygge dig med om aftenen. Derfor anbefaler jeg, at du finder en anden måde at forkæle dig selv på end med usunde sager. Det kan f.eks. være hjemmespa, en god film eller udsalgsshopping.

6. Find en makker

Det er så meget lettere at være sund i en måned, når man har en at gøre det sammen med. Så kan I bakke hinanden op, dele tips og opskrifter med hinanden og også dyrke motion sammen.

7. Sæt delmål

Fokuser på en dag ad gangen i stedet for på en hel måned, da det kan godt virke uoverskueligt. Når du står op om morgenen, kan du tænke over, hvad dit mål skal være den dag. Mærk efter og vær realistisk omkring, hvad du kan opnå lige præcis den dag. Husk at ros dig selv i løbet af dagen og om aftenen, hvis du har opfyldt dagens målsætning.

8. Spis dig mæt

For ikke at gå sukkerkold, er det vigtigt, at du er mæt, så det går ikke at springe morgenmaden over. Spis gerne flere små måltider i løbet af dagen, så du holder dit blodsukker stabilt i stedet for få store måltider.

9. Sundere alternativer

Der findes masser af nemme opskrifter på desserter og kager, som er et sundere alternativ til julekagerne og bland-selv-slikket, prøv f.eks. de her lækre cookies eller denne banandessert. Sundere alternativer er f.eks. også fuldkornspasta i stedet for almindelig pasta, rugbrød i stedet for lyst brød og agavesirup i stedet for honning.

10. Planlægning

Sørg for at handle ind, når du er mæt og veltilpas, og sørg for, at du altid har mad derhjemme og en sund snack i håndtasken. Den kritiske periode er, når du er sulten! Planlægning er derfor vejen frem, så du ikke falder i, når du er sulten og træt i løbet af eftermiddagen.

Er du klar på en sund måned? Så lad os bakke hinanden op og sende virtuelle high fives til hinanden gennem skærmene 🙂