10 tips til en sundere hverdag

Kunne du godt tænke dig en lidt sundere hverdag, så læs med her, hvor du får 10 gode råd.

1. Sov mindst otte timer

Sov mindst otte timer hver nat – gerne mere! Søvn er vigtigt i forhold til din koncentrationsevne, dit energiniveau og din generelle sundhed. Og flere studier viser, at der er en sammenhæng mellem sygdom og søvn.

2. Spis morgenmad hver dag

Springer du tit morgenmaden over? Det er en dårlig vane, som du hurtigst muligt skal ændre. Morgenmaden er nemlig det allervigtigste måltid på dagen, så husk at spise morgenmad hver dag!

3. Tag cyklen

Motion er vigtig for din sundhed, og ved at cykle til og fra arbejde er det med til at give dig den motion, du har behov for. Det anbefales nemlig, at du får mindst en halv times motion om dagen. Motion nedsætter også din risiko for at blive stresset.

4. Drik vand

Du har garanteret hørt det mange gange før, men det kan ikke siges nok, hvor vigtig vand er for din sundhed. Så husk at drikke masser er vand hver dag. Hvor meget du skal drikke afhænger blandt andet af din vægt, hvor varmt det er, og hvor meget sport, du dyrker, men som grundregel skal du regne med 1½ til 2 liter vand om dagen.

5. Frisk luft

Det er vigtigt for dit helbred, at du får frisk luft hver dag, og det er derfor en god idé at benytte frokostpausen til at komme en tur udenfor.

6. Spis masser af grønt

Sørg for at spise grøntsager hver dag. Det indeholder en masse vitaminer, kostfibre og så videre, som er rigtig godt for dig. Det anbefales, at man spiser seks stykker frugt og grønt om dagen, og især grønne grøntsager er et hit.

7. Skær ned på sukker

Spiser du slik og kage eller drikker sodavand hver dag? Skær ned på sukkeret i din hverdag, og gem det til, når der skal hygges i weekenden. For meget sukker er usundt, og kan være med til at give dig forskellige sygdomme.

8. Sundt indeklima

Har du et sundt indeklima i din bolig? Et sundt hjem er med til at mindske risikoen for sygdomme og allergi.

Læs også: Få en sundere bolig med ti enkle tips

9. Sluk for de sociale medier

Sørg for at holde fri fra de sociale medier en gang imellem. Det er sundt for dig at lægge mobilen fra dig og sætte internettet på stand-by nogle gange. Faktisk siger man, at det kan være sundt at kede sig 😉

10. Ha’ det sjovt

Det er sundt at grine, så sørg for at hænge ud med dine veninder og grin løs. Når du griner, producerer hjernen endorfiner, som får dig til at slappe af, føle dig bedre tilpas og give dig en lykkefølelse.

Hvad gør du for at være sundere i din hverdag?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.