10 tips til at være sund i en måned


Så blev det den 1. januar, og for manges vedkommende betyder det en ny start. Og selvom det er lidt af en kliché, så starter jeg også på en sund start i dag ovenpå en december måned, hvor jeg har spist al for meget usund mad. Jeg har til tider været helt dårlig af al den julemad og sukker, så jeg dedikerer derfor januar til sund kost og motion.

Hvis du også har lyst til at være sund i en måned, så har jeg samlet 10 tips her som inspiration:

1. Væk med alle de usunde sager

Tøm skuffer og skabe for resterne fra julen, ud med de søde sager, så fristelserne ikke er inde for rækkevidde. Hvis du ligesom jeg ikke har lyst til at smide mad ud, kan du evt. give det væk.

2. Køb sunde ting, du elsker

I stedet for usunde sager, skal du fylde køkkenskabene op med sunde snacks, som du elsker. Elsker du f.eks. gulerødder, æbler, nødder eller mørk chokolade, så sørg for at have disse sager i hjemmet, så du har lidt lækkert, når du får craving efter de usunde.

3. Dyrk motion

Det bliver nemmere at spise sundere, når du dyrker motion. Det behøver ikke at være flere timer om dagen, men en gåtur en gang imellem, og at tage trapperne i stedet for elevatoren er et godt sted at starte. Jeg har selv sat mig det mål, at jeg skal svømme 1 km. en gang om ugen.

4. Vær realistisk

En hel måned uden noget usundt kan godt være ret urealistisk, så lav klare aftaler med dig selv om, hvornår du må synde, og sørg for at sætte realistiske mål. Hvis du f.eks. skal til fødselsdag, så sig til dig selv, at det er okay, at du tager et lille stykke kage den dag.

5. Forkæl dig selv

Januar er en kold og mørk måned, og derfor kan du sikkert godt føle, at du fortjener lidt lækkert at hygge dig med om aftenen. Derfor anbefaler jeg, at du finder en anden måde at forkæle dig selv på end med usunde sager. Det kan f.eks. være hjemmespa, en god film eller udsalgsshopping.

6. Find en makker

Det er så meget lettere at være sund i en måned, når man har en at gøre det sammen med. Så kan I bakke hinanden op, dele tips og opskrifter med hinanden og også dyrke motion sammen.

7. Sæt delmål

Fokuser på en dag ad gangen i stedet for på en hel måned, da det kan godt virke uoverskueligt. Når du står op om morgenen, kan du tænke over, hvad dit mål skal være den dag. Mærk efter og vær realistisk omkring, hvad du kan opnå lige præcis den dag. Husk at ros dig selv i løbet af dagen og om aftenen, hvis du har opfyldt dagens målsætning.

8. Spis dig mæt

For ikke at gå sukkerkold, er det vigtigt, at du er mæt, så det går ikke at springe morgenmaden over. Spis gerne flere små måltider i løbet af dagen, så du holder dit blodsukker stabilt i stedet for få store måltider.

9. Sundere alternativer

Der findes masser af nemme opskrifter på desserter og kager, som er et sundere alternativ til julekagerne og bland-selv-slikket, prøv f.eks. de her lækre cookies eller denne banandessert. Sundere alternativer er f.eks. også fuldkornspasta i stedet for almindelig pasta, rugbrød i stedet for lyst brød og agavesirup i stedet for honning.

10. Planlægning

Sørg for at handle ind, når du er mæt og veltilpas, og sørg for, at du altid har mad derhjemme og en sund snack i håndtasken. Den kritiske periode er, når du er sulten! Planlægning er derfor vejen frem, så du ikke falder i, når du er sulten og træt i løbet af eftermiddagen.

Er du klar på en sund måned? Så lad os bakke hinanden op og sende virtuelle high fives til hinanden gennem skærmene 🙂

signatur
DEL:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *