Sådan finder du din blogs målgruppe – inklusiv øvelser du kan lave allerede i dag

Måske har du allerede tænkt over, hvem din målgruppe er, men har du nogensinde skrevet det ned og visualiseret det? Du tror måske, det er alt for omstændigt, men bare rolig, det er slet ikke særlig svært, og så er det faktisk ret sjovt!

Hvorfor er din målgruppe vigtig?

Ved at definere en specifik målgruppe for din blog, bliver det nemmere at kommunikere til den. Du får samtidig også lettere ved at sortere i dine idéer til blogindlæg, og bliver bedre til at skrive blogindlæg, der fanger dine læsere. Det er også en stor hjælp til dig, der har en blog med flere emner, da det gør det lettere for dig at have en rød tråd på tværs af dine kategorier.

Forestil dig, at din blog er et livsstilsmagasin. Her dækkes der mange forskellige emner, men det er hele tiden den samme målgruppe, der skrives til. Da jeg arbejdede på Vi Unge, vidste jeg præcis, hvem jeg skrev til. Jeg kan ikke huske de præcise detaljer, men i hvert fald var det en 14-årig pige fra Jylland, der spillede håndbold 🙂 Så selvom vi var mange, der skrev artikler, så skrev vi til den samme person, og det gav en rød tråd i vores univers.

Find din blogs persona

En persona er en fiktiv person, der symboliserer din målgruppe. Denne person skal opdigtes af dig selv ud fra de data, du har om din målgruppe samt dine tanker om, hvem du ønsker som læsere fremover.

Eksempel:
Jeg ønsker, at mine læsere er mødre, der har en blog. Men i stedet for blot at kommunikere til mødre, der blogger, finder jeg ud af mere om målgruppen ved at kigge i Google Analytics og på mine sociale medier samt at tænke over, hvem jeg vil have som min målgruppe fremover. Ud fra disse parametre, har jeg oprettet en persona.

Eksempel på persona:
Louise, dansk kvinde i slutningen af 20’erne. Hun er i et forhold og har et lille barn. Hun interesserer sig for blogging, og så kan hun godt lide at rejse. Hun bor i København, shopper i high street butikker, og så er hun primært på Facebook, Snapchat og Instagram.

Sådan laver du en persona

Jeg vil anbefale, at du laver en persona, som præsenterer din primære målgruppe. Du kan også godt lave en persona, der præsenterer din sekundære målgruppe, hvis du synes, det er for snævert kun at have en.

Skriv ned frit fra hjertet:
Start med at skrive alt det ned, som du kan komme på om dine læsere, og skriv ned, hvordan din ideelle læser ser ud. Skriv lige fra hjertet uden at tænke over statistikker osv.

Kig i din statistik:
Kig i Google Analytics og find ud af mere om, hvem dine læsere er. Under fanen Målgruppe kan du blandt andet finde:
Demografi: Dine læseres køn og alder
Interesser: Se, hvilke interesserer dine læsere har.
Sprog: Se, hvor dine læsere bor, og hvilket sprog de taler.

Kig på dine følgere:
Hvem følger dig på dine sociale medier? Hvilke billeder lægger de op, og hvem følger de ellers?

Kig under Inblik på din blogs Facebookside for at finde oplysninger om dine følgere. Du finder alder, køn og by under fanen Personer.

Udfyld følgende om din persona:
Navn:
Alder:
Nationalitet:
Køn:
Civilstand:
Bopæl:
Børn:
Hobby:
Interesser:
Shoppevaner:
Sociale Medier:
Andet:

Skriv gerne flere detaljer ned, jo mere detaljeret, jo bedre er det.

Lav et inspirationsark
Når du har fundet din persona, er det nemmere at finde din blogs fokus, og jeg har en sjov lille opgave, der hjælper dig godt på vej. Du skal lave en planche! Du skal finde nogle magasiner frem, som du bladrer igennem, og klipper de ting ud, der passer på din blog i forhold til din nye persona/målgruppe. Herefter klistrer du det hele op på et stykke karton, og vupti nu har du lavet dit helt eget inspirationsark, som du kan bruge fremover, når du skal finde på blogindlæg.

Sådan bruger du din persona i praksis

Hver gang du skriver et blogindlæg, eller på anden måde kommunikerer til dine læsere, så hav din persona i tankerne og brug dit inspirationsark. Når jeg skal skrive et blogindlæg, tænker jeg på, om min persona vil synes, at dette er interessant at læse. Kan hun bruge det til noget? Hvis svaret er nej, kan jeg enten prøve at finde en vinkel, der bliver interessant for hende, og ellers dropper jeg helt indlægget, med mindre det er noget, jeg virkelig brænder for at skrive.

Jeg bruger også min persona, når jeg skal finde på nye indlæg. Her tænker jeg over, hvilke problemstillinger min persona har i sit liv, og hvad jeg kan hjælpe hende med. Herudover er det en god idé at bruge din persona, hvis du er i tvivl om, hvilke emner, der skal være på din blog.

Det er aldrig for sent at arbejde med din blogs målgruppe, og det er en god idé at gøre det løbende. Lav gerne øvelsen mindst hvert halve år, og opdater din persona om nødvendigt. Vi mennesker ændrer os hele tiden, og i takt med, at du ændrer bloggens indhold, vil du måske også få nye og andre læsere.

Har du tænkt over, hvem din blogs målgruppe er?

signatur
GRATIS E-BØGER TIL DIG

Vil du gerne lære meget mere om blogging, så tilmeld dig mit nyhedsbrev og få tilsendt mine tre e-bøger, der hjælper dig godt på vej.

DEL:

2 Comments

  1. 11. august 2017 / 21:02

    Tak for alle dine altid gode tips Katrine. Jeg har en ide om en person i hovedet når jeg skriver, men jeg skal da til at have ‘hende’ mere personliggjort og skrevet det ned.

    • Katrine
      12. august 2017 / 10:36

      Dejligt at høre, du kan bruge mine tips, Malene 🙂 God idé, jeg synes i hvert fald, at det hjælper mig, når jeg visualiserer det 🙂
      Mvh. Katrine

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

CommentLuv badge