10 nemme måder du kan optimere din blog


At have en blog kan være en stor mundfuld, og det kan hurtigt virke uoverskueligt, hvad du skal gøre for at optimere din blog. Men bare rolig, det behøver hverken at være særlig teknisk eller indviklet at forbedre den. Du kan tage det i små bidder og optimere den lidt ad gangen, og med disse 10 tips er du godt på vej.

1. Profilbillede

Hvis du endnu ikke har et profilbillede på din blog, vil jeg anbefale dig at få det hurtigst muligt. Det virker mere troværdigt, når folk kan se, hvem du er, og så gør det din blog meget mere virkelig og personlig. Sørg for at have et profilbillede, der passer til din blog. Vil du f.eks. gerne fremstå venlig, sjov eller fashionabel? Brug et profilbillede, der udstråler, hvem du er, og som passer til dit brand.

2. Sociale Medier

Bruger du de sociale medier til at promovere din blog? Og bruger du de rigtige sociale medier? Sørg for at bruge de sociale medier, der passer til din målgruppe, og promover dig gerne på flere ad gangen. De fleste vil helt sikkert have gavn af en Facebookside, men det gælder altså om at være der, hvor dine læsere er. Pinterest er f.eks. rigtig godt til mad, indretning og guides generelt, Instagram til fine billeder og LinkedIn er for dig, der har en businessorienteret blog. Samtidig er Bloglovin’ et sted, hvor andre bloggere og dedikerede bloglæsere opholder sig. Hvilke platforme er dine læsere aktive på?

3. Ensartethed

Er du genkendelig på alle dine platforme? Bruger du det samme profilbillede, og hvad med farverne, er de ens på dine sociale medier og på din blog? Fortæller du den samme historie alle vegne? En af de nemmeste måder at brande dig selv på er ved at være ensartet, så du og dit brand bliver genkendeligt lige meget, hvor man støder på dig. Bare tænk på nogle af de store firmaer, der ofte blot behøver at vise en grafik eller afspille en lyd, og så ved du, hvem der er tale om. Du kender garanteret Lottos reklamemelodi i søvne, eller hvad med Spies slogan “Ferier du ikke vil hjem fra”? At sige det samme igen og igen virker altså, og det er med til at styrke dig og dit brand.

4. SEO-optimer din blog

Måske synes du, at SEO og Google-optimering lyder alt for besværligt og teknisk, men Google er en rigtig god trafikkilde for bloggere, og der er meget, du kan gøre for at SEO-optimere din blog, uden at det kræver særlig meget af dig. Har du f.eks. overvejet at navngive dine billeder med titlen på dit indlæg, inden du uploader dem til bloggen, eller sørget for at uploade dem i en web-optimeret størrelse, så de ikke fylder for meget?

Hvis du har en blog på WordPress.org, vil jeg anbefale dig at downloade pluginnet “Yoast SEO”, der nemt hjælper dig til bedre SEO i dine blogindlæg. Hvordan det fungerer og meget mere, kan du læse i min gratis e-bog med 20 tips til SEO-optimering.

Se også min video “Guide til at SEO-optimere dine blogindlæg i WordPress” her:

5. Formatering

Sørg for, at dine indlæg er nemme at læse ved at have en pæn formatering. Del din tekst op i afsnit og gerne med undertitler, så læserne ikke møder en mur af tekst. Sørg også for, at din tekst står fra venstre mod højre og ikke centreret. Samtidig er det også en god idé at bruge den samme skrifttype i dine indlæg, og lav gerne dine links i en anden farve end resten af teksten. Med disse råd vil dine blogindlæg virke roligere for øjnene, og din blog vil derfor virke mere overskuelig og brugervenlig for læseren.

6. Favicon

Et favicon er det lille logo, der vises oppe i fanebladet ved siden af din sidetitel. Det virker måske ligegyldigt, men ved at have et personligt favicon, skiller din blog sig ud, og det ser altså bare mere professionelt ud, end når der er et tomt felt eller et standardlogo. I de fleste WordPress-installationer kan du indsætte dit favicon under “Udseende” –> “Tilpas” –> “Webstedsindhold” –> “Webstedsikon”.

Her på Udelukkende Lund har jeg indsat et billede med et hjerte i den samme pink farve, som jeg bruger på resten af siden.

7. Relaterede indlæg

Når først læserne er på din blog, vil du gerne have dem til at læse mere end bare et enkelt indlæg. Vi vil gerne have dem til at blive længere og finde mere af din blog relevant. Jo mere de læser på din blog, jo større chance er der for, at de finder den brugbar, og kommer igen. En god måde at få læserne til at læse flere blogindlæg på er at have relaterede indlæg i bunden af dine blogindlæg, ligesom jeg har i bunden af dette. Når de er færdige med at læse dit indlæg, bliver de altså præsenteret for andre blogindlæg på din blog, som de nemt kan klikke sig videre ind på. Funktionen er inkluderet i mange blogtemaer, men ellers kan du installere et plugin, der kan vise relaterede indlæg. F.eks. “Yet Another Related Posts Plugin”.

8. Blog om færre emner

Har du tænkt over, om din blog er for uoverskuelig for dine læsere? For mange valgmuligheder kan være med til at få folk til at klikke væk fra din blog igen, og det er derfor en god idé ikke at have for mange kategorier og menupunkter. Prøv at vælge maks fem hovedemner for din blog, så det er nemt at gennemskue for læserne, hvad du blogger om. Lær meget mere om at finde din blogs niche i min gratis e-bog her!

9. Din om-side

Har du tjekket din om-side fornylig? Om-siden er rigtig vigtig, og hvis du tjekker din blogs statistik, vil du højst sandsynligt opdage, at der er mange, der klikker ind på lige netop den side. Folk er nysgerrige, og vil gerne lære mere om personen bag bloggen at kende, så sørg for at gøre lidt ud af det og skriv mere end blot et par linjer om dig selv. Din om-side skal selvfølgelig være personlig, men sørg også for at fortælle, hvad din blog handler om, og hvad den kan gøre for læseren. Hvorfor er din blog relevant for læseren, og hvad kan du tilbyde dem? Du kan også bruge om-siden til at fortælle om nogle populære indlæg, og hvis du, ligesom jeg, tilbyder gratis e-bøger eller andet, så er om-siden også et oplagt sted at fortælle om dette. Hvis man kan tilmelde sig dit nyhedsbrev eller følge dig på sociale medier, så gør også det klart her.

10. Optimer dine kommentarer

Hvis du gerne vil have en succesfuld blog, gælder det om at gøre opmærksom på dig selv. Du skal på ingen måde spamme andres kommentarfelter, men det er en rigtig god idé at skrive kommentarer på nogle af de blogs, som du følger. Sørg for at linke til din egen blog, når du skriver en kommentar, og skriv gerne din blogs navn i navnefeltet sammen med dit eget navn. I stedet for bare at skrive Katrine, kan jeg f.eks. skrive Katrine | Udelukkende Lund.

Det er også en god idé at have et profilbillede tilknyttet dine kommentarer. Det kaldes en gravatar, og er det billede, der vises, når du skriver kommentarer både på din egen blog og på andres. En gravatar er knyttet op til din email, så når du efterlader en kommentar på en blog med din email, så vil profilbilledet blive vist automatisk. Jeg har lavet en guide her, der viser, hvordan du gør.

Skriv endelig en kommentar, hvis du har input eller spørgsmål 🙂

signatur
GRATIS E-BØGER TIL DIG

Vil du gerne lære meget mere om blogging, så tilmeld dig mit nyhedsbrev og få tilsendt mine tre e-bøger, der hjælper dig godt på vej.

DEL:

2 Comments

  1. 8. maj 2017 / 17:13

    Sikke et fint og godt indlæg – mange af tingene havde jeg styr på, men jeg fik lige optimeret lidt ved hjælp af nummer 7 og 9 – så tusind tak for tip! 😀

    • Katrine
      9. maj 2017 / 13:00

      Hej Rikke. Tak for din besked. Jeg er rigtig glad for at høre, at du kunne bruge mine tips 🙂 Dejligt!
      /Katrine

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

CommentLuv badge